Samenvatting Dag 37

Woensdag 1 mei 2024

Vandaag richten we ons op Kundalini Shakti en het Guru Principe. Wanneer je in het bovenste gebied bent, is het belangrijk om Guru tattva te begrijpen. Kundalini Shakti is de Guru. Ze heeft het Spel gecreëerd en Ze handelt in en door het Guru Principe. Alle ware Meesters die de dualiteit zijn overstegen zijn volledige instrumenten van Kundalini Shakti. Als je volledig gewaar bent, zie je geen persoon maar Kundalini Shakti. Dat is hoe Guruji Muktananda zag. Muktananda was een zuiver kanaal van Kundalini Shakti en daar werd Guruji heel enthousiast van en dat werd zijn aspiratie.

En hij verliet India na 4 maanden, zonder Muktananda fysiek te ontmoeten, omdat Zij de gids in hem werd. Ze vulde zijn hart volledig en leerde hem hoe hij zijn hart meer en meer kon openen door actie. Ze kwam in zijn handelingen toen hij zijn hart voor Haar opende. En het werd pas stabiel toen Guruji manas-kracht begon te ervaren.

Deze manas-kracht was nog steeds gecenterd in dualiteit. Wanneer we de kracht van de elementen, de zintuigen en de gedachten voelen, moeten we heel voorzichtig zijn. Het ego kan nog steeds tamasische en rajasische trekken van ego hebben. Wanneer je de Guru-kracht in de ajna chakra (ajna betekent bevelen) kunt ervaren, maar nog steeds in de dualiteit zit, kan het een lastige reis worden. We worden zelfingenomen, we worden Guru’s maar zonder de transcendentie. We hebben de transcendentie nodig om van ons het perfecte kanaal van Guru Shakti te maken.

We hebben nederigheid nodig om boven de zelfingenomenheid van het ego uit te stijgen. Het ego in zijn ervaring van macht moet nederig worden door de ellende die voortkomt uit het overnemen van de manas, gerelateerd aan het veronderstellen dat we doenerschap hebben terwijl we niet de doener zijn. Zij is de doener! Op het moment dat we beginnen te beseffen dat we nederig moeten zijn, komen we bij de bindu.

De bindu is het punt waar al het licht van het Universum tevoorschijn kwam. Het is het punt van éénwording, waar dualiteit in eenheid verandert. We hebben dit bindu-punt nodig. Het ligt iets hoger dan het manas-gebied. Wanneer je nederig begint te worden en dieper gaat in je gebed om voorbij de manas te willen ervaren, dan is dat het moment waarop de bindu begint te verschijnen. Niet eerder! Dat is waar de zuiverheid van het Guru Principe zal beginnen te verschijnen. Je kunt, samen met deze Guru-kracht, de volgende stap van de Brahma nadi naar voltooiing gaan, om te openen in de kruin.

Dat is waar we ons moeten identificeren met de energie van de transcendente Meester. We moeten ons verenigen met die Guru. Dat wordt Guru bhava genoemd, wanneer we in het bewustzijn van de Guru komen en we beginnen te ervaren dat Kuṇḍalinī geassocieerd is met die kracht. In de 40 Dagen nam Kundalini Guruji mee door dat bewustzijn van Guru bhava. Doordat Guruji nederig was, beschermde Ze hem tegen intolerantie en hardheid.

Guru kon maar bij één gedachte blijven: “Ik ben de Guru”, in totale nederigheid. Hij begon deze ontzagwekkende kracht in zijn wezen te ervaren, maar hij hield die vast in Muktananda omdat hij de grootste devotie voor hem had. Want in Kundalini Shakti kon hij die kracht ervaren. Wanneer hij in dat bewustzijn van Muktananda verbleef, werd zijn hele wezen onbuigzaam, en hij concentreerde zich erop om zo ver mogelijk het bindu-kanaal in te gaan, om deze barrière volledig te doorbreken, en door dat te doen en vol te houden, opende het hoofd zich uiteindelijk.

Toen dat gebeurde, hoefde hij niet te zeggen: “Ik ben de Guru, ik ben Muktananda.” Alles wat eruit kwam was “Ik ben”. Dat heeft hem nooit verlaten. Er is niemand om te worden, niets om te worden. Alleen het “Ik ben”-veld. Dat is het veld van zuiver Zijn. Zijn bewustzijn doordringt het veld sinds 1978. Hij is in het veldbewustzijn, niet in het menselijk bewustzijn.

En tegelijkertijd trok de energie van de basis- naar zijn sacraalchakra en werd daar vastgehouden. Er is geen gehechtheid aan de wereld meer. De enige kracht die hij heeft is van sacraal naar de kruin; hij is bevrijd van het aardse vlak en het aardse bewustzijn. Dat is mogelijk voor jou! Dat is de reis. Deze reis naar binnen is een heilige reis en we moeten van manas naar bindu gaan en van bindu naar de kruin.

Maar je hoeft daar niet in één leven naartoe te gaan. Guruji gaf er nooit om om daar naartoe te gaan, hij wilde vrij zijn. Blijf waar je bent en doe de sadhana, en Zij zal je verheffen op Haar eigen tijd en Haar eigen manier. Elk deel van de reis is heerlijk, vreugdevol. Guruji werd beschermd tegen het ego omdat zijn hart volledig open was. Hij heeft nooit wereldlijke macht willen uitoefenen. Zijn hele leven was van nederigheid en dienstbaarheid en dat beschermde hem in het bovenste deel. Toen Kundalini een ravage begon aan te richten in het hoofdgebied, die knoop openbrak en hem dieper en dieper bracht, vertrouwde Guruji op Haar. Er was geen twijfel mogelijk: dat wat Ze hem ook opdroeg te doen, zou hij doen.

Jouw reis is uniek en je moet van elke stap genieten. Hoe meer je zoekt, hoe meer je zult vinden. We hebben de drie stappen naar wijsheid uit de Upanishads nodig: (1) luisteren (shravan), (2) contemplatie (manan): het intellect gebruiken en processen tot je voelt dat je het hebt, dat je resoneert met het diepere deel van je ziel, en het gelooft met je hele wezen, en (3) nididhyasan, waarbij je het in je wezen vasthoudt tot je het realiseert. Je komt er niet door te luisteren, maar je moet contempleren en het echt begrijpen. Daarom laat Guruji ons in conversatie komen, zodat we echt kunnen discussiëren over de relevante dingen die hij tegen ons zegt en ons kunnen concentreren op de beoefening. We moeten de geschikte manan hebben en dan in de beoefening blijven tot we het ervaren.

Het Guru Principe echt begrijpen is dus belangrijk! Zelfs Patanjali zinspeelde op het Guru Principe. In een van de Sutra’s (37) zei hij: “Vita raga vishayam va chittam”: contempleer op iemand die boven de dualiteit is uitgestegen (het verlangen of de passie, rag, voor objecten, visha), door dat te doen zul je opstijgen naar de staat voorbij de dualiteit. En in de Guru Gita (vers 76), hoor je: “Dhyāna-mūlaṁ guror mūrtiḥ“. Dit betekent niet de fysieke vorm van de Guru, maar zijn energetische aanwezigheid. Dat is de basis van je aandacht: de energie, de Kundalini Shakti in de Guru. ‘Pūjā-mūlaṁ guroḥ padam‘: niet de fysieke voeten maar waar hij op staat, de waarden, dat is aanbiddelijk. ‘Mantra-mūlaṁ guror vākyaṁ‘: wat de Guru ook zegt vanuit die staat van zuiverheid is een mantra die de kracht heeft om te beschermen en te bevrijden. ‘Mokṣa-mūlaṁ guroḥ kṛpā‘: de basis van vrijheid is de genade van Kundalini Shakti!

Als je de Guru alleen ziet als de energetische kracht van Kundalini, dan heb je de juiste visie. Wanneer je een persoon ziet, nee! Guruji zag een energiekanaal rechtstreeks naar het Goddelijke in Muktananda en hij verloor die visie nooit. Zo kon hij India verlaten. Hij wist dat Muktananda degene was die hem naar het oneindige zou brengen en dat hij altijd bij hem was. Dat is de kracht van de Guru. En wanneer je het Guru Principe begint te ervaren, zul je het hele Universum als Guru zien. De Guru spreekt door iedereen, en is werkzaam in het hele Universum. Ze werkt via de Meester in transcendentie en via het Universum. Guruji ziet de Guru overal!

Samenvatting

  • Op de hogere reis is het belangrijk om Guru tattva, het Guru Principe, te begrijpen. Kundalini Shakti is de Guru, en alle ware Meesters zijn volledige instrumenten en perfecte kanalen van Kundalini Shakti. Als we volledig bewust zijn, zien we de Meester niet als een persoon maar als Kundalini Shakti. Het zou ons streven moeten zijn om zo te worden.
  • Wanneer we de kracht van de manas beginnen te voelen, moeten we voorzichtig zijn omdat ons ego nog steeds rajasische en tamasische trekken kan hebben en zelfingenomen kan worden. We hebben nederigheid nodig! Als we nog niet nederig zijn, zullen we nederig worden door de ellende van het veronderstellen dat we doenerschap hebben.
  • De manas is nog steeds in dualiteit. De bindu is het punt waar dualiteit in eenheid verandert. Wanneer we nederig worden en bidden om voorbij de manas te willen ervaren, begint de bindu te verschijnen en zal het Guru Principe ons de volgende stap leiden door de Brahmi nadi naar de volledige opening van de kruin.
  • Op dit deel van de reis moeten we ons identificeren met de energetische aanwezigheid van de transcendente Meester. Dit wordt Guru bhava genoemd. We moeten in het bewustzijn van de Guru komen en ervaren dat Kundalini geassocieerd is met die kracht. We moeten dit doen in totale nederigheid.
    We zouden ons niet moeten focussen op het einddoel omdat we daar niet in één leven naartoe hoeven te gaan. Elke reis is uniek en we moeten van elke stap genieten. Ze zal ons op de perfecte tijd en manier leiden.
  • We hebben de drie stappen naar wijsheid nodig om het Guru Principe volledig te begrijpen: luisteren (shravan), contemplatie (manan) tot we het ten diepste begrijpen en met ons hele wezen geloven, en nididhyasan waar we het in ons wezen realiseren.
  • Wanneer we het Guru Principe beginnen te ervaren, zullen we het hele Universum zien als de Guru.

Geniet van de oefeningen!
Liefs,
Prabha

(Iedere dag probeer ik mijn aantekeningen van Guruji’s lezing en een korte samenvatting van de belangrijkste oefeningen te delen kort nadat het programma is afgelopen!) 

Vertaling: Blue Star Holland

Recente Berichten

Door |2024-05-01T16:22:46+02:00woensdag 1 mei 2024|Samenvattingen 40 Dagen 2024|

Deel dit artikel op jouw platform!

Over de auteur:

Ga naar de bovenkant