Samenvatting Dag 28
Maandag 22 april 2024
Deze week reizen we door het mentale gebied, een enorm opwindend gebied omdat daar je ware potentie van kracht ligt. Ten eerste is het het centrum van zelf-identiteit. Onze zelf-identiteit of zelfbewustzijn komt van de mind. Nergens anders vandaan! We hebben in het Sanskriet wat ahamkara genoemd wordt. Het betekent de “ik”-maker. Wij maken dit ego of zelfbesef. We kunnen ons er weer van ontdoen, we kunnen het loslaten, maar in onwetendheid, als we proberen het los te laten, kunnen we dat niet. We worden vastgehouden in de vorm van het lichaam. We worden vastgehouden door de maya, de illusie. Zoals het karma het wil, zoals het universum het wil, komt deze zelf-identiteit voort uit een vorm. Dit geeft ons een gevoel van zelf, los van al het andere.
We hebben een grofstoffelijke vorm, die in elke incarnatie verandert, tijdelijk is, vergankelijk (het sterfelijke lichaam), en we hebben een lichtlichaam dat voorbij het fysieke lichaam voortleeft. Deze vorm kan donker zijn door onwetendheid, tamasische energie, vastgehouden in het bewustzijn: “Ik ben het fysieke lichaam”. Dan zal de persoon allerlei duistere gedachten hebben. De aura kan vol rood en oranje zijn, de kleuren van de basis- en sacraal chakra, en het zullen geen zuivere kleuren zijn maar donkere kleuren. Als je vol hart en goedheid bent, wordt je aura schoner en lichter.
Die aura is potentieel krachtig met oneindige pranische energie. Je lichaam heeft geen oneindige energie, het kan energie opslaan in de plexussen en de hersenen, maar het heeft de prana en de ojas en voedsel nodig om zich op te laden. Het subtiele lichaam wordt gevoed met oneindige energie van binnenuit, het zit nooit zonder energie, maar dat hangt af van je vermogen om dat oneindige veld aan te boren. Wanneer we in het lichaamsbewustzijn zijn, hebben we dat vermogen niet. We hebben alleen het vermogen om te eten, we slaan energie op in de vetlagen van het lichaam. We moeten constant eten en consumeren, maar als we beginnen te werken vanuit het subtiele lichaam, kunnen we veel prana genereren en hebben we minder behoefte aan voedsel, zelfs tot helemaal geen voedsel omdat we alles kunnen omzetten in het subtiele lichaam. Het deel van het DNA dat niet voor de replicatie van het lichaam is en dat we nog niet begrijpen, kan alles in de menselijke ervaring vervaardigen. Dit is wat we in latere yuga’s zullen doen.
Het mentale veld is… wauw! Als je maar zou weten hoe je het kunt aanboren. Guruji kan ons alleen zoveel leren als we kunnen begrijpen. Het Universum geeft ook niet alle informatie aan Guruji in deze yuga, hij moet geduld hebben met alles wat Ze hem geeft en accepteren dat het genoeg is voor het Spel. Guruji probeert meer praktisch met ons te zijn en laat ons zien hoe we de pranamaya kosha kunnen afstemmen en meer energie in het fysieke lichaam kunnen opslaan. Dat is een fenomenale oefening, voor zover je het kunt oppikken. Dit is geweldig. Guruji kan de extase van de hersenen aanboren, energie opslaan in de plexussen en elk gebied opladen. Dit is wat hij zelf doet. Hij doet het graag omdat het de jeugdigheid in zijn lichaam naar boven brengt.
Het mentale domein is het krachtigste domein. Het heeft de zelf-identiteit (“wie ben ik”), de kracht van zelfreflectie en contemplatie, en de manomaya kosha. Dit is de laag van de mind die werkt met de zintuigen en de elementen, het manas-deel van de mind, die informatie oppikt en het sterfelijke deel van ons tot actie aanzet, en het biedt het vermogen om te visualiseren en dromen te creëren. De volgende laag, de vijnanamaya kosha, is waar het intellect zich bevindt. Daar kun je ideeën en visie creëren. Als je de buddhi (intellect) openstelt voor intuïtie, dan kan het intellect in harmonie werken met de intuïtie en kun je de kennis van het Universum aanboren. Voorbij de vijnanamaya kosha is de ruimte van extase, de anandamaya kosha. Dat is waar we genieten van de gelukzaligheid van alle lichamen. Deze ruimte gaat elke beschrijving te boven, ontzagwekkend. De yogi’s noemen het samadhi, of het vierde niveau van bewustzijn: de turiya-staat.
In de Shiva Soetra’s staat een gezegde, “jagrat-swapna-sushuptabhede, turya-bhoga sambhavah: de turiya-staat is de staat van de verrukte getuige van de waak-, droom- en diepe slaaptoestand. Dat is de staat van extase. Niet de substanties die mensen nemen voor psychedelica, dat is het niet. Die brengen je in contact met primitieve niveaus, maar de echte hogere niveaus van de yogi’s zijn bovenbewuste niveaus.
De zelf-identiteit groeit van duisternis naar licht. In elke incarnatie krijg je de kans om verder te groeien, naar meer licht en dieper zelfbewustzijn. De reis is voor het ego om te beginnen samen te smelten in het Hoogste Zelf. Samensmelten betekent dat het ego een instrument wordt van het Hoogste Zelf. Het is in eenheid met het Hoogste Zelf. Dat is het doel van yoga. Dat is de mentale reis. Dit is het laatste deel van de reis. Wanneer deze knoop in het voorhoofdchakra is losgemaakt (Rudra granthi), begin je aan deze wonderbaarlijke reis.
En dit is waar je een Guru nodig hebt. Je kunt dit niet zo gemakkelijk doen zonder een Guru. Anders raak je verstrikt in je eigen vicieuze cirkel van het ego, denkend dat je het weet terwijl je het niet weet. In de Heilige Schriften staat dat wie denkt dat hij weet, niet weet, maar dat wie weet dat hij niet weet, werkelijk weet. Het ego moet in de ruimte komen van niet weten, maar weten dat het Universum weet. Guruji krijgt de downloads die hij nodig heeft en is blij dat hij op elk moment krijgt wat hij nodig heeft. Wat hij nodig heeft komt naar hem toe via intuïtie en daar is hij blij mee. Meer heeft hij niet nodig. Hij wil precies wat hij nodig heeft voor elke relatie en voor alles wat hij doet en zijn hoofd kan prachtig in de anandamaya kosha blijven.
Samenvatting
- Je ware kracht ligt in het mentale gebied. Dit is het centrum van zelf-identiteit, de plaats van de ahamkara, de “ik”-maker. We kunnen deze identiteit niet loslaten zolang we vastgehouden worden in lichaamsbewustzijn. De vorm geeft ons onze identiteit.
- We hebben een grofstoffelijke vorm (het fysieke lichaam) die tijdelijk is en een subtiel lichaam (lichaam van licht) dat voorbij het fysieke lichaam leeft. In onwetendheid kan dit subtiele lichaam donker zijn en als we groeien in bewustzijn, wordt het subtiele lichaam schoner en lichter.
- Het subtiele lichaam kan in potentie toegang krijgen tot oneindige energie uit de oneindige Bron als je weet hoe je die moet aanboren. Het fysieke lichaam heeft deze capaciteit niet, maar we kunnen de prana en ojas gebruiken om energie op te slaan in de plexussen en de hersenen en om elk gebied van het lichaam op te laden. Wanneer we meer prana kunnen genereren en opslaan, hebben we steeds minder behoefte aan voedsel.
- Het mentale domein heeft de zelf-identiteit, de kracht van zelfreflectie, de derde kosha of laag (de manomaya kosha), die het manas-deel van de mind bevat dat we kunnen gebruiken om informatie op te pikken en het lichaam tot actie aan te zetten, en de vierde kosha (de vijnanamaya kosha), die het intellect heeft en de kracht om in harmonie met intuïtie te werken. De laatste laag is de anandamaya kosha waar we genieten van gelukzaligheid. Dit is de ruimte van het turiya-bewustzijn, de getuige van de waak-, droom- en diepe slaaptoestanden. Dit is waar samadhi is, de extase van bovenbewustzijn.
- Het doel van de reis is het opgaan van het ego in het Hoogste Zelf, zodat het een zuiver instrument wordt. Op dit laatste deel van de reis hebben we een Guru nodig, omdat het ego verstrikt kan raken in het denken dat hij het weet terwijl dat niet zo is. Degene die weet dat hij niet weet, is degene die echt weet. Zo iemand kan de informatie downloaden die nodig is wanneer het nodig is.
Geniet van de oefeningen!
Liefs,
Prabha
(Iedere dag probeer ik mijn aantekeningen van Guruji’s lezing en een korte samenvatting van de belangrijkste oefeningen te delen kort nadat het programma is afgelopen!)Â
Vertaling: Blue Star Holland