Samenvatting Dag 8
Dinsdag 2 april 2024
Vandaag hebben we het over het ontwikkelen van prana bewustzijn. In tamas of onwetendheid identificeren we onszelf ten onrechte met het fysieke lichaam (grofstoffelijk lichaamsbewustzijn). Je identificeert jezelf als een menselijk wezen dat onderhevig is aan veroudering, ziekte en dood. We zijn ons niet bewust van enig subtiel energiedeel van ons dat ons een lichtere gevoelservaring geeft, een andere identiteit.
We dragen een lichaam (een kosha, een laag) binnen dit lichaam.
Er zijn vijf lagen of omhulsels:
- Deze grofstoffelijke laag, het fysieke lichaam, wordt annamaya kosha (voedsellichaam) genoemd.
- Binnenin dragen we een lichaam van energie, prana. Dit subtiele lichaam wordt pranamaya kosha genoemd en is het aandrijvende lichaam voor het fysieke lichaam. We zijn zodanig ontworpen dat we prana door dit lichaamkunnen sturen, via nadi’s en chakra’s.
- We dragen nog een laag: manomaya kosha. Dit is een ander soort prana. Wanneer we werken met de mind, beeldvormingsvermogen, gedachtekracht, is dat in de manomaya kosha.
- Wanneer je het proces van analyse, introspectie, redeneren start, gebruiken we een andere laag: vijñānamaya kosha. Dit is de verwerkings- of kennislaag. Die neemt ons mee op een ander deel van de reis, de bindu reis.
- De laatste laag is anandamaya kosha. Dat is de gelukzaligheidslaag.
En daarachter bevindt zich het Zelf.
Het belangrijkste hier is dat we ons bewust moeten worden van het energie-omhulsel of de laag die het fysieke lichaam actief aandrijft (de pranamaya kosha). Dit is opwindend om te voelen! We beginnen te voelen dat onze handen handen van licht zijn en we beginnen de kracht achter de stem te voelen. Je begint respect te krijgen voor hoe je spreekt omdat je via je stem energie kunt channelen, positief of negatief. De stem is een uitdrukking van prana. De kwaliteit van je gedachten kan je een andere prana-ervaring geven. En de prana en apana van de adem kunnen je een andere ervaring van prana geven. En dan is er nog de prana van activiteit, beweging die we beginnen te ervaren met onze karmendriya’s. In meditatie kan het gebruik van het prana-apana principe ons dieper in deze verschillende lagen brengen tot we anandamaya kosha kunnen bereiken.
Guruji hoopt dat we deze lagen kunnen blootleggen en observeren in deze 40 Dagen. Hij bidt voor die oprechte zielen die er klaar voor zijn en echt begrijpen wat hij aan het doen is, zodat we een krachtig energieveld kunnen creëren dat anderen kan helpen ontwaken.
Het ontwikkelen van prana-bewustzijn vereist een enorm niveau van observatie, want je kunt het missen! Je kent dat plaatje misschien wel waar je twee dingen in kunt zien. Als je het ene ziet, zie je het andere niet en moet je de manier van kijken veranderen. Het grofstoffelijke lichaam en het subtiele lichaam zijn hetzelfde. Open je bewustzijn en verplaats je van het ene veld naar het andere. En dan kun je zelfs het subtiele observeren en tegelijkertijd het grofstoffelijke observeren.
Toen Guruji terugkwam uit India, was hij enthousiast over al deze energieën die hij ervoer en hij ging weer lesgeven. Toen hij voor de klas stond, was hij niet langer gestrest, maar het was totaal anders. Hij kon liefde channelen via zijn stem en de klas inspireren. Hij kon op het bord tekenen met behulp van de energie. Het was niet hij alleen die betrokken was bij het lesgeven, maar de energie die door hem heen ging. Dat was een enorm bevrijdende ervaring. De energie werd de leraar.
Na de 40 Dagen in 1978 was het een beetje anders. Nu was hij sterk gevestigd in de kruin en nog energiegevoeliger. Prana-bewustzijn was er enorm na de 40 Dagen omdat het getuigen zich had verdiept en het bewustzijn had een shift gemaakt, en hij zat heel erg gevangen in de anandamaya kosha. Hij moest opnieuw leren hoe hij terug kon komen in de lagere niveaus van zijn. Nu kan hij elk niveau onbevreesd en gelukkig doorkruisen. Dit is mogelijk voor ons allemaal!
Samenvatting
- In onwetendheid identificeren we onszelf ten onrechte met het fysieke lichaam, maar we hebben diepere energielagen in ons die ons een andere identiteit geven. Er zijn vijf lagen:
- Deze grofstoffelijke laag, het fysieke lichaam, wordt annamaya kosha genoemd.
- Daarbinnen bevindt zich het subtiele lichaam, pranamaya kosha genaamd, dat het aandrijvende lichaam is voor het fysieke.
- Een andere laag is de manomaya kosha die te maken heeft met het werken met de mind, beeldvorming en gedachtenkracht.
- De volgende laag is de vijñānamaya kosha die we gebruiken voor analyse, introspectie, redeneren.
- De laatste laag is de anandamaya kosha. Dat is de gelukzaligheidslaag.
- Probeer meer prana-bewustzijn te ontwikkelen. Dit is een kwestie van het shiften van je bewustzijn. Probeer bijvoorbeeld de energie te ervaren:
- Achter stem en spreken,
- Achter activiteit en beweging
- Achter gedachten van verschillende kwaliteit
- en de prana en apana van de adem.
Geniet van de oefeningen!
Liefs,
Prabha
(Iedere dag probeer ik mijn aantekeningen van Guruji’s lezing en een korte samenvatting van de belangrijkste oefeningen te delen kort nadat het programma is afgelopen!)
Vertaling: Blue Star Holland