Mediteren

Meditatie is een effectieve manier om de drukte en stress van alledag af te werpen en te komen tot een toestand van diepe ontspanning en innerlijk stil worden. Maar om dit laatste te bereiken, moet er  wel wat meer gebeuren dan af en toe een half uurtje met de ogen dicht zitten. Want de denkgeest stroomt tijdens de meditatie vol met gedachtes. Echt mediteren en de geest tot rust brengen vraagt heel wat mentale kracht, concentratie en zelfbeheersing.

Het achtvoudige pad

Mediteren is een kwestie van doen en ervaren. Waarbij het  eeuwenoude, maar nog altijd actuele stappenplan van Patanjali als richting kan dienen. Patanjali wordt beschouwd als de 'vader' van yoga. Ruim 1500 jaar geleden stelde hij zijn yogaleer op schrift in de Yoga Sutra’s, die nu worden beschouwd als één van de meest gezaghebbende boekwerken over yoga en meditatie. Ware yoga is de verbinding die ontstaat wanneer de geest stilvalt, meende Patanjali. Om de geest te temmen, ontwikkelde hij het achtvoudige pad.

  • Stap 1 & 2 - Morele zuiverheid (de do’s en don’ts)

    Doe de dingen waarin je gelooft en vermijd de dingen die je moreel verkeerd vindt, anders raakt je geest constant afgeleid door schuldgevoelens of dingen die je anders of beter had kunnen doen. Morele zuiverheid is dan ook de basis voor een vredige meditatie.

    De do's (Niyamas): Saucha - wees schoon. Santosh - wees tevreden met wat je hebt.
    Svadhayaya - bestudeer het innerlijke zelf. Tapas - doe oefeningen die zuiveren, die transformeren, die het vuur van transformatie creëren. Ishwara Pranidhana - laat elke actie gewijd zijn aan God.

    De don'ts (Yamas): Ahimsa - doe een ander wezen geen pijn. Asteya - steel niet. Satya - lieg niet, blijf oprecht. Brahmacharya - beheers je energieën, verspil ze niet. Aparigraha - begeer niet wat van een ander is, wees niet hebzuchtig.

  • Stap 3 - Houding

    Terwijl je werkt aan morele zuiverheid, is de de volgende stap het onder controle brengen van je fysieke lichaam. Ga in een comfortabele positie zitten met de rug zo recht mogelijk en probeer deze positie de hele meditatie vast te houden. Het maakt niet uit of je op de vloer of in een stoel zit, als je houding maar constant en comfortabel is. Als je niet kunt zitten, ga dan liggen (deze positie is niet aan te bevelen, omdat je lichaam gewend is zo in slaap te vallen).

  • Stap 4 - Ademhaling

    Wanneer je je houding onder controle hebt, zoek dan naar de energie van de adem: Pranayama. De energie van de adem en de denkgeest zijn met elkaar verbonden. Wanneer je ademhaling rusteloos of geagiteerd is, dan is je denkgeest dat ook en omgekeerd. Reguleer eerst je ademhaling en werk dan aan je concentratie.

  • Stap 5 - Zintuigen

    Nu je de kracht van de adem hebt ingezet, ben je klaar voor de volgende stap. Probeer je zintuigen terug te trekken, omdat deze informatie naar je hersenen brengen. Je wilt je energie hier niet aan verspillen, dus onthecht je daarvan. Ook al hoor je geluiden om je heen, geef er geen aandacht aan. Houd de focus naar binnen gericht.

  • Stap 6 - Concentratie

    Nu ben je klaar om je aandacht te focussen. Neem  in gedachten - een beeld, woord of geluid - en concentreer je daarop. In het begin is dit lastig en dwaal je snel af. Dit is een natuurlijk patroon voor de geest, dus accepteer dat je concentratie van tijd tot tijd onderbroken wordt. Houd je aandacht erbij en blijf werken aan je concentratie.

  • Stap 7 - Meditatie

    Het doel is ononderbroken concentratie die te vergelijken is met een oliestraal. Anders dan een waterstraal die spettert bij het gieten, stroomt een oliestraal ononderbroken. Zo moet je concentratie zijn. Wanneer je je concentreert op een beeld of gedachte, laat het ononderbroken zijn. Dat is het doel. Dit maakt de geest stabiel en maakt ruimte voor verbinding met de bron.

  • Stap 8 - Samadhi - meditatieve extase

    Het doel is bereikt wanneer de waarnemer, het waargenomene en het proces van waarnemen één worden; wanneer je wordt waarop je je concentreert. Mediteer je op een voorwerp, dan ben je het voorwerp. Mediteer je op een woord, mantra of affirmatie, dan ben je dit. Je hoeft er niet meer aan te denken, je voelt het in je hele wezen. Je neemt waar in de puurste vorm. Wanneer die eenwording is bereikt, wordt de geest volledig stil en ervaar je zoiets als meditatieve extase (Samadhi) of Super Bewustzijn.

Deze stappen van Patanjali vormen de wetenschap van het zijn en bieden de kunst van het leven.

Contact

Blue Star Holland
Beekbergerweg 25
7371 EV  Loenen

Postadres:
p/a Kruisstraat 8
6576 JS  Ooij

[email protected]
IBAN: NL56 RABO 0119 8068 51
KvK: 09113371

LINKS

Food for thought

"We can change the way we eat, breathe, think and then we change the molecules in our body. This is the medicine of the future." - Sri Vasudeva